Bio // Projecten
Max Greyson Bio

Over Max Greyson

Max Greyson @ Hannekesnest

Max Greyson (1988) is een  dichter, theaterschrijver en spoken word performer uit Antwerpen.

 

Sinds 2011 gaat hij heel Europa rond als spoken word performer in internationale, interdisciplinaire muziektheatervoorstellingen van  Roots & Routes en Un-Label. Zo performde hij intussen onder meer op Fabbrica Europa in Firenze, Sommerblut Festival Keulen  en op het Sziget Festival in Boedapest.

 

In 2015 werd hij vice-kampioen Poetry Slam van Nederland, waar hij complimenten naar zijn hoofd kreeg als: de lyricus, de muzikale dichter en de vernieuwer van zinnen. In 2018 sleepte zijn debuutbundel een nominatie voor de Jo Peters Poëzieprijs in de wacht. Het gedicht 'Onscherp' werd in 2018 bekroond met de Melopee Poëzieprijs.

 

Vanaf 2019 is hij als onderzoeker verbonden aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Zijn project ArtInAD is een artistiek onderzoek naar integratie van audiodescriptie in muziektheater.

In oktober 2016 verscheen de debuutbundel 'Waanzin went niet' bij de Arbeiderspers. De bundel werd in 2018 genomineerd voor de Jo Peters Poëzieprijs. In september 2017 verscheen de derde druk van 'Waanzin went niet'.


In juni 2019 verscheen de tweede bundel 'Et alors', tevens bij de Arbeiderspers. Voor deze bundel ontving Max Greyson een beurs van het Vlaams Fonds voor de Letteren.


De bundels zijn te koop als paperback in Vlaamse en Nederlandse boekenwinkels, alsook bij verschillende online boekenverkopers. Ze zijn tevens als e-book beschikbaar.


'Hij is een echte dichter, virtuoos en talig.' - Ilja Leonard Pfeijffer

Voyeurs in BXL van De Voyeurs

 

 

Max Greyson voert de zakelijke en artistieke leiding van ARType vzw, een gezelschap dat in 2014 werd opgericht en dat de kruisbestuiving tussen verschillende disciplines stimuleert en het hedendaagse genre spoken word  vanuit een literair standpunt benadert.   

 

ARType vzw wil nieuwe, relevante en eigentijdse kunstvormen ondersteunen en in aanraking brengen met elkaar. Ze vertrekt steeds vanuit het gesproken woord, dat zich vervolgens laat beïnvloeden.

 

In 2015 ging BARTóK in première, de eerste eigen productie van theatercollectief De Voyeurs, een muziektheater-voorstelling met literaire performance, klassieke cello, hedendaagse muziek en live zandkunst.

 

Op 30 maart 2019 ging de nieuwe voorstelling Voyeurs in BXL in première tijdens het Passa Porta Festival in de Beursschouwburg in Brussel. Meer nieuws en informatie op de website van theatercollectief De Voyeurs.

Un-Label

 

Max Greyson is als scenarist en spoken word performer lid van het internationaal danstheaterensemble dat in 2014 de voorstelling 'Verflüchtigung' creërde en toerde in Keulen, Dortmund, Bonn en Darmstadt. 

 

In 2016 ontstond  Un-Label, een internationaal cultuurproject waarin  artiesten 7 Europese landen met en zonder  beperking een  artistiek  onderzoek doen naar nieuwe inclusieve en innovatieve  methoden voor de podiumkunsten. Het resultaat zijn workshops in Duitsland, Griekenland en Turkije, en in het voorjaar van 2016 het danstheaterspektakel 'L', dat onder andere speelde in Keulen, Thessaloniki en Istanbul. Bekijk hier de trailer.

 

Vanaf 2018 voert Max Greyson ook een onderzoek naar artistieke methoden voor inclusiviteit binnen het project ImPArt van Un-Label, een onderzoek dat hij zal inbedden in zijn onderzoek aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen naar de artistieke integratie van audio-descriptie in muziektheater.

ArtInAD

 

In Vlaanderen groeit het aanbod van podiumkunsten met traditionele audiodescriptie (AD) elk jaar. Het is een objectieve, feitelijke beschrijving van de visuele informatie, zonder interpretatie of stilistisch experiment, die live wordt doorgegeven aan het publiek via hoofdtelefoons. Het doelpubliek bestaat uit blinden en slechtzienden, slechthorenden, anderstalige nieuwkomers, mensen met concentratiestoornissen, etc.

 

In de praktijk ervaren audiobeschrijvers deze traditionele methode soms als te beperkt om de artistieke creatie volledig tot zijn recht te laten komen en gaan ze steeds vaker op zoek naar alternatieven. Het project ArtInAD kiest er daarom voor deze traditionele vorm slechts als een vertrekpunt te zien en de integratie van AD in het artistieke creatieproces als alternatief te onderzoeken. Op die manier wil het project zowel een artistieke als een maatschappelijke meerwaarde realiseren.

 

De artistieke meerwaarde ontstaat bij de dialoog tussen kunstenaar en audiobeschrijver, wanneer deze de creatieve noodzaak van de makers en spelers bevraagt. Daarnaast kan geïntegreerde AD ook sociale inclusie teweegbrengen, een maatschappelijk thema dat de laatste jaren steeds sneller aan belang wint.

 

ArtInAD is een artistiek onderzoek met als uitkomst: de academische publicatie van experimentele creatiemethoden, de creatie van geïntegreerde AD bij de professionele muziektheatervoorstellingen Voyeurs in BXL en ImPArt en de integratie van nieuwe methoden in het kunstonderwijs.

Nòrchestra


Max Greyson is als spoken word performer lid van de cinematic jazzband 'Nòrchestra', onder muzikale leiding van zijn eeuwige maestro-soulmate Sander Claes (compositie en gitaar).


In deze band brengen drie jazzmuzikanten, drie klassieke muzikanten en Max Greyson samen nieuwe composities en teksten tot leven. Met een eclectische sound vormen ze een onderlaag voor spoken word en doorgecomponeerde muziek met ruimte voor instrumentale improvisatie. De stijl Cinematic Jazz is herboren.


De klank van Nòrchestra laat zich beïnvloeden door de muziek van o.a. The Cinematic Orchestra, Pat Metheny, Jim Hall, Julian Lage, Ennio Morricone, Sigur Rós, GoGo Penguin en Feist.


Meer info en boeking op www.norchestra.be

Ni Tjeu ni Maître


Twee vrienden die elkaar al jarenlang creatief bestuiven in filosofische zin. Mathieu Engels een chansonnier zonder scrupules en Max Greyson een volbloed podiumdichter. Ze vormen het gelegenheidsduo Ni Tjeu ni Maître, en brengen poëzie en lyriek in een kleinkunstig muzikaal kleedje.  Meer info via maxgreyson@gmail.com.

NiTjeuniMaitre
Max Greyson @ Zomerfabriek
Max Greyson @ Verflüchtigung Keulen

Workshops


Max Greyson geeft sinds enkele jaren workshops taalcreativiteit, poëzie, slam poetry en podium in middelbare scholen en aan volwassenen. Daarvoor werkt hij samen met educatieve organisaties zoals Urban Woorden, Talenacademie, Wisper en Creatief Schrijven. 


Het dichterscollectief Eigen Wolk Eerst uit Antwerpen biedt workshopreeksen aan op maat. Ook individuele workshops en cursussen zijn mogelijk.


Door enthousiasme en openheid wil Max Greyson je taalspier of die van je leerlingen strekken en losmaken zodat ze daarna zelf op weg kunnen met pen en papier en op het podium. Op die manier kan iedereen een eigen stem zoeken, vinden en ontwikkelen.


Aarzel niet om contact op te nemen voor tarieven en  boekingen.

Foto header door Nana Ramael. Omslagontwerp Waanzin went niet door Steven van der Gaauw. Cover Et alors door Matthias Hellemans. Affiche BARTóK door Wide Vercnocke, foto's 'Un-Label' door Uwe Nimmrichter, 'Art is in the act of creation' door Lulu O, foto Zomerfabriek door Mike De Ridder en foto 'Verflüchtigung' door Meyer Originals.

Alle rechten op tekstmateriaal © Max Greyson