Bio // Projecten
Max Greyson Bio

Over Max Greyson

Max Greyson @ Hannekesnest

Max Greyson (1988) is een  dichter, theaterschrijver en spoken word performer uit Antwerpen.

 

Sinds 2011 gaat hij heel Europa rond als spoken word performer in internationale, interdisciplinaire muziektheatervoorstellingen van  Roots & Routes en Un-Label. Zo performde hij intussen onder meer op Fabbrica Europa in Firenze, Sommerblut Festival Keulen  en op het Sziget Festival in Boedapest.

 

In 2015 werd hij vice-kampioen Poetry Slam van Nederland, waar hij complimenten naar zijn hoofd kreeg als: de lyricus, de muzikale dichter en de vernieuwer van zinnen. In 2018 sleepte zijn debuutbundel een nominatie voor de Jo Peters Poëzieprijs in de wacht. Het gedicht 'Onscherp' werd in 2018 bekroond met de Melopee Poëzieprijs.

 

Vanaf 2019 is hij als onderzoeker verbonden aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Zijn project ArtInAD is een artistiek onderzoek naar integratie van audiodescriptie in muziektheater.

In oktober 2016 verscheen de debuutbundel 'Waanzin went niet' bij de Arbeiderspers. De bundel werd in 2018 genomineerd voor de Jo Peters Poëzieprijs. In september 2017 verscheen de derde druk van 'Waanzin went niet'.


In juni 2019 verscheen de tweede bundel 'Et alors', tevens bij de Arbeiderspers. Voor deze bundel ontving Max Greyson een beurs van het Vlaams Fonds voor de Letteren.



'Hij is een echte dichter, virtuoos en talig.'

    - Ilja Leonard Pfeijffer

De bundels zijn te koop als paperback in Vlaamse en Nederlandse boekenwinkels, alsook bij verschillende online boekenverkopers. Ze zijn tevens als e-book beschikbaar.

Un-Label

 

Max Greyson is als scenarist en spoken word performer lid van het internationaal danstheaterensemble dat in 2014 de voorstelling 'Verflüchtigung' creërde en toerde in Keulen, Dortmund, Bonn en Darmstadt. 

 

In 2016 ontstond  Un-Label, een internationaal cultuurproject waarin  artiesten 7 Europese landen met en zonder  beperking een  artistiek  onderzoek doen naar nieuwe inclusieve en innovatieve  methoden voor de podiumkunsten. Het resultaat zijn workshops in Duitsland, Griekenland en Turkije, en in het voorjaar van 2016 het danstheaterspektakel 'L', dat onder andere speelde in Keulen, Thessaloniki en Istanbul. Bekijk hier de trailer. In 2018 startte het ImPArt-project, waaruit onder andere de voorstelling danstheatervoorstelling Gravity (and other attractions) ontstond.

Workbook ArtInAD

 

Het werkboek ArtInAD is het resultaat van een tweejarig artistiek onderzoeksproject over artistiek geïntegreerde audiobeschrijving dat Max Greyson tussen januari 2019 en december 2020 uitvoerde aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen, in samenwerking met de onderzoeksgroep CREATIE, het Un-Label ensemble, de Vlaamse Vereniging voor Blinden en Slechtzienden (VeBeS) en met de zeer gewaardeerde steun van promotor Katharina Smets en co-promotoren Ine Vanoeveren en Nina Reviers.


Het onderzoeksproject ArtInAD van Max Greyson is een zoektocht naar methodes en tools om in samenwerking met de doelgroep een meer geïntegreerde toegankelijkheid mogelijk te maken door AD op een artistieke manier te benaderen en mee te nemen in het schrijf- en creatieproces. Bovendien realiseerde het project output binnen het kunstonderwijs van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen, zodat het idee van toegankelijkheid en creatief AD hopelijk een positieve invloed kan hebben op de nieuwe generatie hedendaagse kunstenaars.

Het werkboek is een kroniek van twee jaar trial and error, met werkmethodes, tools en oefeningen. Het is een verzameling van zelf ontwikkelde methodieken, geïnspireerd op het werk van uitvoerende kunstenaars en theatermakers die Max Greyson de afgelopen drie jaar ontmoette, zoals Claire Cunningham, Jo Bannon, Wagner Moreira, Jess Curtis, Amelia Cavallo, Saïd Gharbi en vele anderen. De focus ligt op de praktijk en het biedt een startpunt voor kunstenaars, docenten, studenten en audiobeschrijvers die een geïntegreerde vorm van AD willen onderzoeken, creëren of implementeren in hun eigen artistieke praktijk.


Quote Jo Bannon: 'It is really great to read such a practical and transparent approach to AD, which really tries to explore and demystify the varying methods, questions and approaches to its creation.'


Directe link naar de PDF in het Nederlands: https://www.ap-arts.be/sites/default/files/Werkbook%20Tools%20en%20Methoden%20%28PDF%20-%20NL%29.pdf


Direct link to the PDF in english: https://www.ap-arts.be/sites/default/files/Workbook%20Tools%20and%20Methods%20%28PDF%20-%20ENG%29.pdf


Link naar de pagina van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen: https://www.ap-arts.be/project/artinad


Nòrchestra


Max Greyson is als spoken word performer lid van de cinematic jazzband 'Nòrchestra', onder muzikale leiding van zijn eeuwige maestro-soulmate Sander Claes (compositie en gitaar).


In deze band brengen drie jazzmuzikanten, drie klassieke muzikanten en Max Greyson samen nieuwe composities en teksten tot leven. Met een eclectische sound vormen ze een onderlaag voor spoken word en doorgecomponeerde muziek met ruimte voor instrumentale improvisatie. De stijl Cinematic Jazz is herboren.


De klank van Nòrchestra laat zich beïnvloeden door de muziek van o.a. The Cinematic Orchestra, Pat Metheny, Jim Hall, Julian Lage, Ennio Morricone, Sigur Rós, GoGo Penguin en Feist.


Meer info en boeking op www.norchestra.be

Ni Tjeu ni Maître


Twee vrienden die elkaar al jarenlang creatief bestuiven in filosofische zin. Mathieu Engels een chansonnier zonder scrupules en Max Greyson een volbloed podiumdichter. Ze vormen het gelegenheidsduo Ni Tjeu ni Maître, en brengen poëzie en lyriek in een kleinkunstig muzikaal kleedje.  Meer info via maxgreyson@gmail.com.

NiTjeuniMaitre
Max Greyson @ Zomerfabriek
Max Greyson @ Verflüchtigung Keulen

ARType vzw

 

 

Max Greyson voert de zakelijke en artistieke leiding van ARType vzw, een gezelschap dat in 2014 werd opgericht. Met de opmars van de gedreven poëzie geschreven voor het podium, kwam het idee om een gezelschap op te richten dat de kruisbestuiving tussen verschillende disciplines stimuleert en het slam poetry genre vanuit een literair standpunt benadert.


ARType produceerde onder meer de voorstellingen BARTóK en Voyeurs in BXL en is partner in projecten met Un-Label, een inclusief internationaal dans-theaterensemble uit Keulen, en gaat in 2021 in co-producie met Silence Radio voor een muziek-theaterproject door, met en voor doven en slechthorenden. Het is de intentie van ARType om bruggen te slaan die de toegankelijkheid van muziektheater verbreden en verdiepen.

Workshops


Max Greyson geeft sinds enkele jaren workshops taalcreativiteit, poëzie, slam poetry en podium in middelbare scholen en aan volwassenen. Daarvoor werkt hij samen met educatieve organisaties zoals Urban Woorden, Talenacademie, Wisper en Creatief Schrijven. 


Het dichterscollectief Eigen Wolk Eerst uit Antwerpen biedt workshopreeksen aan op maat. Ook individuele workshops en cursussen zijn mogelijk.


Door enthousiasme en openheid wil Max Greyson je taalspier of die van je leerlingen strekken en losmaken zodat ze daarna zelf op weg kunnen met pen en papier en op het podium. Op die manier kan iedereen een eigen stem zoeken, vinden en ontwikkelen.


Aarzel niet om contact op te nemen voor tarieven en  boekingen.

Foto header door Nana Ramael. Omslagontwerp Waanzin went niet door Steven van der Gaauw. Cover Et alors door Matthias Hellemans. Affiche BARTóK door Wide Vercnocke, foto's 'Un-Label' door Uwe Nimmrichter, 'Art is in the act of creation' door Lulu O, foto Zomerfabriek door Mike De Ridder en foto 'Verflüchtigung' door Meyer Originals.